„Długie, nocne rodaków rozmowy” – ten cytat z wiersza “Do Matki Polki” Adama Mickiewicza na stałe wszedł do języka polskiego. Napisany w roku wybuchu Powstania Listopadowego wiersz, mówił o tym, że Polacy tylko nocą mogą poruszać trudne tematy. Minęło prawie 200 lat od jego napisania, czy dziś Polacy również lubią rozmawiać nocą? I czy poruszają wtedy ważne i trudne tematy? Jeśli tak, mamy dziś propozycję na tego typu rozmowy. To spotkania w Klubie Dobrej Rozmowy poświęcone książkom o tematyce migracyjnej.
Wyzwania współczesnego świata
Tematy migracji i uchodźstwa wywołują wiele kontrowersji. Jednocześnie zagadnienia te są jednymi z najważniejszych wyzwań współczesnego świata. Warto o nich rozmawiać, aby lepiej rozumieć zmiany, jakie wokół nas zachodzą: zarówno te w skali globalnej – kiedy obserwujemy w mediach szlak migracyjny osób opuszczających ogarnięte wojną kraje, czy w skali lokalnej – kiedy pojawiają się nowi sąsiedzi, którzy mówią w innym, niż nasz języku, czy kiedy koleżanka z klasy wyjeżdża z rodzicami na stałe za granicę. Aby uczyć się wyszukiwać wiarygodne, rzetelne informacje i samodzielnie wyrabiać sobie zdanie na tematy, które budzą skrajne emocje. Rzetelna rozmowa pozwala zrozumieć różnorodne stanowiska i ukazuje wiele perspektyw – świat nie jest przecież czarno-biały, a my nie musimy we wszystkim się ze sobą zgadzać, żeby nadal się lubić, cenić i traktować z szacunkiem.
Kluby Dobrej Rozmowy
W szkole często brakuje czasu na rozmowy na aktualne i poruszające uczniów tematy. Na lekcjach zdobywa się wiedzę, analizuje nowe zagadnienia i zwykle brakuje czasu na dyskusje i refleksje. Nasz Klub dobrej rozmowy może to zmienić. Ma na celu zachęcenie uczniów i uczennic w wieku od 11 do 18 roku życia do wzajemnego poznawania swoich punktów widzenia i prowadzenia rozmów na temat sytuacji uchodźców i uchodźczyń oraz współczesnych migracji, niezależnie od tego, jakie są ich poglądy w tej sprawie. Klub dobrej rozmowy może czerpać inspiracje i materiały z różnych źródeł. Jednym ze sposobów na zainicjowanie przez młodzież rozmowy na temat współczesnych migracji, jest przeczytanie przed spotkaniem książki. Warto zadbać o stworzenie przestrzeni do krytycznej analizy i interpretacji książkowej opowieści. Przy poruszaniu tematyki migracyjnej szczególnie ważne jest odwoływanie się do faktów, szukania ich potwierdzenia w sprawdzonych źródłach i wiarygodnych statystykach. Nie należy jednak zapomnieć, że za każdymi statystykami stoją żywi ludzie ze swoimi historiami, emocjami i postawami-książki dają nam często wstęp do ich świata.
Publikacje
Pojawia się coraz więcej książek, przeznaczonych dla czytelników w różnym wieku, które poruszają tematy migracji i uchodźstwa. Są to książki z kręgu publicystyki, reportażu i literatury pięknej. Oto lista publikacji, które polecamy do wykorzystania:
Materiały edukacyjne
Proponujemy również ciekawe materiały edukacyjne, znajdujące się na stronie projektu: www.migracje. ceo.org.pl, które pozwolą przygotować się do prowadzenia zajęć na tematy związane z migracjami i uchodźstwem.
Spotkanie Klubu Dobrej Rozmowy w bibliotece
Aby odpowiednio przygotować się do spotkania Klubu, proponujemy:
1. Dowiedzieć się więcej na temat autora/autorki książki. Kim jest? Skąd pochodzi? Czy i w jaki sposób doświadczenia życiowe tej osoby wpłynęły na tematykę poruszaną przez nią w jej twórczości? Poszukajcie wywiadów, wypowiedzi dla prasy, komentarzy odnośnie jej pracy i twórczości.
2. Poznajcie szerszy kontekst poznawanej historii czy opowieści. Jeśli dzieło dotyczy np. losów uchodźczyni z Czeczenii, dowiedzcie się więcej na temat samej Czeczenii, konfliktu zbrojnego w tym rejonie świata, bieżącej sytuacji społeczno-politycznej. Pozwoli wam to zweryfikować aktualność poruszanych kwestii.
3. Zastanówcie się, co czują bohaterowie i bohaterki omawianego dzieła. Co czują osoby z doświadczeniem migracyjnym? Starajcie się głębiej poznać ich historie, wychwycić wyzwania, z jakimi się mierzą, i sposoby radzenia sobie z nimi.
4. Starajcie się docierać do wiarygodnych źródeł informacji, weryfikować je, sprawdzając w kilku miejscach. Warto sięgać po dane i raporty niezależnych instytucji badawczych, organizacji pozarządowych, międzyrządowych i międzynarodowych, a także statystyki urzędowe – na poziomie krajowym, europejskim i globalnym. W odniesieniu do tematyki migracyjnej i uchodźczej będą to m.in.:
5. Podczas samego spotkania przeznaczcie czas zarówno na podzielenie się ogólnymi wrażeniami i emocjami związanymi z przeczytaną książką, jak również na omówienie wybranych wątków tematycznych lub zagadnień, które uznacie za szczególnie ważne. Możecie wypisać sobie te tematy na tablicy lub na dużych kartkach papieru i omawiać wspólnie na forum lub łącząc się w mniejsze podgrupy tematyczne. UWAGA! Pamiętajcie, by zwrócić szczególną uwagę na to, z jakiej perspektywy pokazana jest dana opowieść – kto jest narratorem, a kto bohaterem? Czy osoby z doświadczeniem migracyjnym lub uchodźczym mówią same o sobie? Czy to ich perspektywa, czy osoby z zewnątrz? Czy dana sytuacja pokazana jest z różnych stron i pozwala zrozumieć szerszy kontekst?
6. Na zakończenie spotkania postarajcie się zebrać najważniejsze wnioski i zapisać je w dowolnej formie – plakatu, notatki, posta na Facebooku. Dzięki temu łatwiej będzie wam myśleć o kolejnych spotkaniach i kontynuować rozpoczęte tematy rozmów.
7. Podsumowując spotkanie, zastanówcie się nad następującymi kwestiami:
Co dalej?
Jeśli rozmowy będą owocne i okaże się, że nie tylko nocą macie ochotę poruszać trudne i ważne tematy możecie prowadzić regularne spotkania Klubu. Przewodnik “Punkty widzenia. Klub dobrej rozmowy” krok po kroku pomoże Wam zorganizować Klub w szkole. Od nowego roku szkolnego zachęcamy biblioteki do dołączenia do naszego programu. Więcej informacji o aktualnościach programu znajdziecie na stroie: www.migracje.ceo.org.pl oraz na Facebooku: www.facebook.com/rozmawiajmyouchodzcach
Życzymy dobrych rozmów! 🙂